Punkkien levittämiä sairauksia on ehkäistävä

VALTUUSTOALOITE PUUTIAISAIVOKUUMEEN JA BORRILIOOSIN VÄESTÖLLE AIHEUTTAMIEN RISKIEN VÄHENTÄMISEKSI

Punkkien aiheuttamat taudit ovat lisääntymässä. Erityisesti lounaissaariston alueella puutiainen (Ixodes ricinus) on sangen yleinen ja sen levittämät taudit aiheuttavat vaaraa sekä vakinaisille että kesäasukkaille. Myös Manner-Naantalissa tautiriski on mahdollinen.

Esitämme, että kaupunginhallitus päättää ryhtyä toimiin puutiaisaivokuumeen (Kumlingen taudin) ja borrelioosin väestölle aiheuttamien riskien vähentämiseksi. Ahvenanmaalla suojataan väestöä rokotusohjelmalla aivokuumeen ehkäisemiseksi. Samaa suosittelee THL lounaissaariston alueella, ainakin Paraisilla. Rokotusohjelma tulisi ottaa käyttöön myös Naantalissa.

Borrelioositartunnan saa arvioiden mukaan vuosittain ainakin 4 000 suomalaista. Sitä ei voida ehkäistä rokotuksin, mutta terveydenhoidossa tulisi kiinnittää huomiota myös sen ensioireiden tunnistamiseen ja tarvittaessa tehokkaaseen torjuntaan. Mikäli tauti pääsee pitkittymään, ovat haitat yksilölle ja kustannukset yhteiskunnalle huomattavan suuret.

Naantalissa 8.9.2014

Jarkko Kanerva