Kunnallisvaalit 2012

Ehdokasasettelu

Vaalijuliste

Vihreillä oli Naantalissa 11 ehdokasta, joista miehiä oli viisi ja naisia kuusi. Edellisiin vaaleihin verrattuna ehdokasmäärä lisääntyi yhdellä ja uusia ehdokkaita oli kaikkiaan kuusi. Vihreän listan ikähaarukka oli laaja, 77 vuodesta 20 vuoteen, kun kaikkiaan Naantalissa alle 25-vuotiaita ehdokkaita oli vain kuusi (alle kolme prosenttia kaikista ehdokkaista). Puolueella oli myös ensimmäistä kertaa ehdokas saaristoalueelta, Rymättylästä.

Vaalikampanja

Naantalin seudun vihreiden ehdokasjulisteen suunnitteli Paul Brück ja ulkomainontaa toteutettiin kaikilla mainospaikoilla. Vaaliesitteitä painettiin n. 500 kpl, minkä lisäksi ehdokkailla oli yhteismainoksia Rannikkoseutu- ja Kaupunkiuutiset-lehdissä.

Vihreillä oli edustusta Rymättylän (Sara Luotonen) ja Kantakaupungin (Paul Brück) sekä koulujen (Sara Luotonen) vaalipaneeleissa. Lisäksi vihreät järjestivät yhteistyössä vasemmistoliiton kanssa puolueille yhteisen paneelin Kristoffer-saliin (edustajana ja organisoijana Jarkko Kanerva).

Vaaliesite

Vihreillä oli myös teltta Unikeonpäivän markkinoilla sekä vaalisunnuntaita edeltävä viikonloppuna torilla. Samana lauantaina oli myös liikuntaseurojen vaalikävely, jota oli mukana järjestämässä Leena Haanpää. Lisäksi yhdistys tuki raisiolaisten vihreiden ehdokkaiden kampanjointia.

Kampanja rahoitettiin kerätyllä puolueverolla; ehdokasmaksuja kerättiin 50 euroa/ehdokas, vähävaraisilta 20 euroa.

Vaalitulos

Vaikka Naantalissa annettujen äänien kokonaismäärä laski, nousi vihreiden äänimäärä 484:stä 503:een, mikä teki vihreistä perussuomalaisten ja kristillisdemokraattien ohella ainoan puolueen, joka onnistui nostamaan kannatustaan. Vihreille annettujen äänien kokonaismäärä oli 5,2 prosenttia, kun se vuoden 2008 vaaleissa oli 4,9 prosenttia. Äänimäärä kasvoi erityisesti Rymättylässä, jossa se nousi 20 äänestä 44 ääneen.

Jarkko Kanerva

Leena Haanpää

Valtuutettujen määrä säilyi vihreillä kahtena. Eniten ääniä, 128 kappaletta, sai Leena Haanpää, joka nousi ensikertalaisena valtuustoon. Valtuustossa jatkoi Naantalin seudun vihreiden puheenjohtaja Jarkko Kanerva 92 äänellä. Varavaltuutetuiksi valittiin uutena rymättyläläinen Sara Luotonen 52 äänellä sekä Paul Brück 47 äänellä.

Yksi kommentti

1. Mirkka · · Vastaus

Onnea Leena hienosta tuloksesta kuntavaaleissa 2012!

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )