Leena Haanpää

”Teot lähellä, katse kaukana”

Ehdokasnumero: 78
Ammatti/arvonimi: KTT, FM, erikoistutkija
Ikä: 45

Hyvinvointipolitiikka on ennaltaehkäisevää politiikkaa

Moni naantalilainen yhdistää minut helposti liikuntaan ja seuratoimintaan. Tämä on varsin luonnollista, sillä olen ollut voimistelu- ja urheilutouhuissa mukana jo lapsesta ja ohjaajanakin jo 80-luvulta. Vapaaehtoistoimijuuden ja järjestötoiminnan kautta ovat monet ihmiset tulleet tutuiksi ja ystäviksi asti. Liikunta on hieno asia, sillä se paitsi edistää hyvinvointia, luo kohtaamisia ihmisten kesken ja antaa parhaimmillaan mahtavia onnistumisen tunteita. Liikunta on minulle elämäntapa ja tätä viestiä haluan välittää eteenpäin omalla esimerkilläni. Liikunta on myös kunnallinen perusoikeus. Liikuntaan ja sitä kautta terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä päätöksiä tehdään kunnan kaikissa hallinnonaloissa. Itse haluan edistää kaikkien naantalilaisten mahdollisuutta saada vastinetta verorahoillamme ylläpidetyistä liikunta- ja virkistyspaikoista. Liikuntamahdollisuudet pitää osoittaa huomattavasti nykyistä tehokkaammin myös muiden kuin kilpaurheilua harrastavien käyttöön.

Työnteko tunnetusti häiritsee vapaa-aikaa, mutta olen toistaiseksi onnekkaasti saanut tehdä töitä tutkijana Turun yliopistossa. Työminäni on siis tutkija, nykyisin esittäydyn aina ”tieteen sekatyöläisenä”, sillä projekti- ja pätkätyömaailmassa tutkimusaiheet vaihtelevat saadun rahoituksen mukaan. Voin kuitenkin väittää olevani ammattilainen lasten ja nuorten hyvinvointiin liittyvissä kysymyksissä, sillä tutkimuksen kautta on välittynyt laaja kuva heidän elämänsä eri alueista. Erityisen hyvin tunnen lasten ja nuorten vapaa-ajan kentät etenkin, mitä tulee Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueen lapsiin. Ammattitaustassani yhdistyy humanistinen (italian kielen ja kulttuurin maisteriopinnot), yhteiskuntatieteellinen (ympäristö, yrittäjyystutkimus) ja kauppatieteellinen (kulutus) tutkimus, joka antaa laaja-alaiset valmiudet tehdä tulkintoja yhteiskunnastamme yleensä ja eritoten Naantalin osalta. Koska teen työkseni rahoitushakemuksia ja budjetteja, väitän olevani kyvykäs myös talousasioiden ymmärtämisessä.

Kunnallisvaaliteesini

Tutkijanrooli saattaa näkyä myös otteessani muihin tekemisiini. Haluan viedä tutkimustietoa käytäntöön ja koen, että Naantalissa on erityisesti tällä saralla paljon tehtävää. Esimerkiksi lapsiin ja nuoriin liittyvässä päätöksenteossa tulee käyttää uusinta tutkittua tietoa, ja sitä pitää myös hakea aktiivisesti. Teesi 1: Naantalin tulee siirtyä vähitellen tiedolla johtamiseen, ei tyytyä tekemään asioita pelkkien mielipiteiden, poliittisen värin tai henkilökytkösten perusteella.  Asioihin pitää perehtyä huolella ja päätöksenteon tukena pitää olla monipuolista informaatiota ja mahdollisuus vertailla useampia vaihtoehtoja. Kunnan päätöksentekoa edeltävää valmistelua pitää saada nykyistä avoimemmaksi. Kunnallispolitiikan pitää edistää kunnan ja sen asukkaiden pitkäaikaista hyvinvointia. Päätöksiä ei voi sallia tehtävän lyhyen tähtäimen voitontavoittelulla.

Kunnallispolitiikka on pitkälti arvojen pohjalta tapahtuvaa valintaa. Omaa arvomaailmaani voin kuvata itseohjautuvaksi universalistiksi: olen avarakatseisen uudistaja. Tämä tarkoittaa, että koen arvokkaaksi suoran toiminnan ja ajattelun vapauden, jokaisen mahdollisuuden valita itse omat päämääränsä. Tutkijataustaisena arvostan luonnollisesti uuden tutkimista ja luomista. Mitä tulee kunnalliseen päätöksentekoon, voi näitäkin, yleviltä kuulostavia termejä toteuttaa ihan käytännön kuntatyössä. Teesi 2: kuntalaisille pitää saada lisää valtaa. Koen, että tätä tavoitetta voi toteuttaa parhaiten siten, että otetaan huomioon paitsi omaan lähipiiriin kuuluvien ihmisten mielipiteitä, myös muiden kuntalaisten äänet. Lisäksi kaunista luonnonympäristöämme pitää arvostaa ja vaalia. Olen kuitenkin sitä mieltä, että Naantalissa ei voi enää laskea pelkän Aurinkokaupungin imagon varaan. Naantali on paljon muutakin kuin vanha kaupunki ja sen venesatama. On huolestuttavaa, että taajama-alueiden lähipalveluita ja virkistysalueita lopetetaan. Taimon uimarannan myyntiaikeet on yksi vakava esimerkki tästä. Ne, jotka nyt kauppaavat itseään valtuustoon ihmisläheisin markkina-argumentein ja peruspalveluiden säilyttämisen mantralla, voisivat kertoa esimerkiksi lukuisalle lasten, nuorten ja lapsiperheiden joukolle, minne mennä kun nämä Taimon, Ruonan, Nuhjalan, Lietsalan ja Karvetin alueilta suunnistavat Taimoon uimaan huomatakseen, etteivät enää olekaan sinne tervetulleita. On tragikoomista, että Naantali on meren ääressä, mutta sen asukkailla ei ole pääsyä mereen. Kaikilla ei ole mökkiä meren rannalla tai venettä laiturissa, joten vähin, mitä Naantalin tulee tarjota asukkailleen, on taata jatkossakin uintimahdollisuudet lähellä asuinpaikkoja. Kunnallispolitiikka on todellakin arvopolitiikkaa! Herää kysymys, onko kunta kuntalaisia varten, vai kuntalaiset taloutta varten?

Kolmas teesini onkin jatkumoa edelliselle: kuntalaisten äänelle on annettava tilaa. Kunnan verkkosivuilla on välilehti ”Osallistu ja vaikuta tänään”, jonka toimivuudesta suoran vaikuttamisen kanavana olen skeptinen. Olen muutamia kertoja laittanut omia pieniä vaikuttamisaloitteitani eteenpäin sivujen palautejärjestelmän kautta, mutta saamani palaute on ollut vähättelevää, jopa aloitteentekijää aliarvioivaa.

Neljäs ja viimeinen teesini on, että kunnallispoliitikkojen tulee kertoa faktoja, ei myydä mielikuvia. Esimerkkinä tästä käy vaikkapa paljon puhuttu kunnallisvero. Sen nostolle on paineita, siksi on väärin viestittää, että palveluiden taso voidaan säilyttää nykyisellään nostamatta kunnallisveroa. Hieman karrikoiden voisi todeta, että nyt kannattaa pistää visusti sukanvarteen nykyprosentin tuomat säästöt, sillä jatkossa niillä voi joutua ostamaan kunnallisia peruspalveluita yksityissektorilta.

Oman esittelyni lopuksi toivonkin ”Vihreää valoa valtuustoon”!