Sara Luotonen

”Yhteisvastuu, ympäristö ja yrittäminen”

Ehdokasnumero: 83
Ammatti/koulutus: valt. yo, opiskelija
Ikä: 20

Kotisivut: saraluotonen.com
Facebookissa: facebook.com/LuotonenSara

”Olen 20-vuotias valtio-opin opiskelija, jolle politiikka on paitsi harrastus myös intohimo – harva asia voittaa öiset väittelyt kuntaliitoksista, lähipalveluiden toteuttamisesta tai kasvisruuan lisäämisestä kouluissa.

Valitsin aikoinaan Vihreät, koska koen puolueen arvot lähimmiksi omiani; ympäristön ja eläinten hyvinvoinnista huolehtiminen, heikompien puolustaminen, välittäminen yli rajojen sekä sosiaalinen vastuunkanto ovat minulle tärkeitä ja pyrin toteuttamaan niitä myös omassa elämässäni. Minusta on myös hienoa, että puolue voi olla muutakin kuin kannattajiensa parasta ajava eturyhmä.

Kunnallispolitiikassa minulle on tärkeintä, että peruspalveluista pidetään huoli ja niitä on mahdollista käyttää helposti iästä ja asuinpaikasta riippumatta. On tärkeää, että kaupunki panostaa myös sosiaalisten ongelmien ennaltaehkäisyyn, mikä paitsi lisää ihmisten hyvinvointia myös tuo säästöjä tulevaisuudessa. Ennaltaehkäisyn lisäksi on tärkeää myös huolehtia esimerkiksi nuorisotyöllisyydestä. Tällä hetkellä Naantalin syntyvyys laskee ja väestö vanhenee. Tukemalla pk-yrityksiä, joissa syntyy tällä hetkellä suurin osa Suomen uusista työpaikoista, Naantaliin saadaan lisää työtä, hyvinvointia ja verorahoja.

Myöskään ympäristöasioita ei saa unohtaa; kunnilla on suuri merkitys luonnonsuojelussa, kasvihuonepäästöjen vähentämisessä ja eläinten oloista huolehtimisessa. Naantalin tulisikin mm. sitoutua parantamaan energiatehokkuuttaan, lisäämään kasvisruuan osuutta kunnan ruokaloissa ja luoda vaihtoehtoja yksityisautoilulle. Esimerkiksi laajakaistayhteyksien rakentamista tukemalla vähennetään tarvetta pendelöintiin, kun etätyön tekeminen helpottuu ja kevyen liikenteen väylien parantaminen mahdollistaa turvallisen pyöräilyn myös saaristossa.

Toimin tällä hetkellä opiskelukaupunkini Turun vihreiden nuorten ja opiskelijoiden hallituksessa sekä Turun yliopiston ylioppilaskunnan ympäristövaliokunnassa, minkä lisäksi olen varajäsen Vihreiden Varsinais-Suomen piirin hallituksessa. Olen mukana myös monenlaisessa järjestötoiminnassa sekä vapaaehtoistyössä.”

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )